Prace magisterskie i licencjackie o narkomanii i uzależnieniach

Chcemy przybliżyć problematykę narkomanii, jako problemu społecznego poprzez prezentację tego problemu w publikacjach takich jak prace magisterskie, prace licencjackie i inne prace dyplomowe

Rozpoznawanie dzieci alkoholików

Prezentujemy obszerny fragment pracy magisterskiej.

Elementem, na który trzeba zwrócić uwagę przy rozpoznawaniu dzieci alkoholików jest częste opuszczanie lekcji. Dane dotyczące „wynagrodzenia” zawiera poniższa tabela.

Tabela 1. Samodzielne opuszczanie zajęć szkolnych przez uczniów

Czy dziecku zdarza się wagarować? L %

TAK

14 28%

NIE

36 72%

Źródło: Wyniki badań własnych

Z powyższej tabeli wynika, że część uczniów czasami wagaruje. Dotyczy to 28% badanej grupy. Zdecydowana większość dzieci nie przyznaje się jednak do samodzielnego opuszczania lekcji.

Wśród dzieci z rodzin alkoholowych często zdarzają się problemy wychowawcze. Niektóre z nich mogą być nadaktywne, zawsze coś robią, są stale w ruchu. Inne z kolei mogą pogrążać się w marzeniach lub zasypiać w czasie lekcji. Dane dotycząc tego problemu zawiera tabela 2.

Tabela 2. Trudności wychowawcze

Trudności wychowawcze L %

TAK

5 10%

NIE

45 90%

Źródło: Wyniki badań własnych

Dane zawarte w powyższej tabeli wskazują, że tylko 10% pośród badanych uczniów wykazuje problemy wychowawcze. W tej grupie mogą się znaleźć dzieci z rodzina alkoholowych. U większości jednak nie obserwuje się zachowań wskazujących na trudności wychowawcze.

U niektórych dzieci alkoholizm w rodzinie powoduje jednocześnie kłopoty w kontaktach z rówieśnikami oraz izolowanie się od kolegów.

Tabela 3. Stosunki dzieci z rówieśnikami

Stosunki uczniów z rówieśnikami L %

Akceptowane

45 92%

Odrzucane

4 8%

Źródło: Wyniki badań własnych

Z powyższej tabeli wynika, że zdecydowana większość dzieci, bo aż 92% badanej grupy, jest akceptowana przez swoich rówieśników i nie skarży się na stosunki z kolegami. Tylko cztery osoby odczuwają, że są odrzucane przez swoich rówieśników i izolują się od nich. Przyczyną takiego stanu może być między innymi alkoholizm któregoś z rodziców.

Bezpośrednio z tym problemem wiąże się fakt utrzymywania kontaktów z rówieśnikami w domu. Dane dotyczące tego problemu zawiera poniższa tabela.

Tabela 4. Kontakty z rówieśnikami w domu

Kontakty z rówieśnikami w domu L %

Częste

36 72%

Rzadkie

11 22%

Sporadyczne

3 6%

Źródło: Wyniki badań własnych

Na podstawie danych zawartych w tabeli 15 można wnioskować, że większość badanych dzieci (72%) utrzymuje częste kontakty z rówieśnikami w domu. Pozostali uczniowie zaś skarżą się na rzadkie lub sporadyczne wizyty kolegów w domu. Może to być spowodowane ciężkimi warunkami mieszkaniowymi dziecka lub występowaniem problemów z alkoholem w domu. W tym ostatnim przypadku dziecko może bowiem wstydzić się alkoholizmu rodziców i w ogóle nie zaprasza kolegów do domu. Tym samym izoluje się ono z grupy rówieśników.

U dzieci alkoholików o orientacji psychologicznej mogą nie występować wyraźne oznaki zewnętrzne świadczące o jego problemach. Dlatego też dzieciom tym należy poświęcić znacznie więcej uwagi, aby dostrzec ich problemy.

Większość dzieci ma swoje prywatne problemy, a wnikliwa obserwacja pozwoli je dostrzec. Odpowiedzi na pytanie, czy uczniowie mają takie problemy zostały zawarte w poniższej tabeli.

Tabela 5. Prywatne problemy dzieci

Czy dziecko ma swoje prywatne problemy L %

TAK

23 46%

NIE

27 54%

Źródło: Wyniki badań własnych

Analiza powyższych danych wskazuje, że 27 osób z badanej grupy nie ma swoich prywatnych problemów. Pozostali uczniowie, czyli 23 osoby, twierdzą, że takie problemy maja. Na uwagę zasługuje również fakt, czy dzieci uważają te problemy za ważne. Dane takie zawiera kolejna tabela.

Tabela 6. Stopień ważności problemów dzieci

Czy problemy swoje dzieci   uważają za ważne? L %

TAK

12 24%

NIE

38 76%

Źródło: Wyniki badań własnych

Z tabeli 6 wynika, że ponad połowa badanych uczniów uważa swoje problemy za mało ważne. Tylko 24% z dzieci uczestniczących w badaniach twierdzi, że ich problemy są ważne. Można przypuszczać, że część z tych dzieci pochodzi z rodzin alkoholików.

Analizując problemy prywatne dzieci należy również wziąć pod uwagę fakt, do kogo zwraca się ono z tymi problemami. Dane takie zawiera poniższa tabela.

Tabela 7. Do kogo dziecko zwraca się ze swoimi problemami?

Osoby, do których dziecko zwraca się ze   swoimi problemami. L %

Rodzice

38 76%

Nauczyciele

1 2%

Rodzeństwo

9 18%

Kolega/Koleżanka

12 24%

* Dzieci zaznaczyły w ankiecie kilka pozycji, dlatego łączne suma przewyższa 100%.

Źródło: Wyniki badań własnych

Z analizy danych zawartych w tabeli 18 wynika, że ponad 70% dzieci zwraca się ze swoimi problemami do rodziców. Może to świadczyć o dobrym ich kontakcie z najbliższymi i prawidłowych relacjach w rodzinie. Część spośród uczniów (24%) zwraca się z kłopotami do kolegi/koleżanki. Niewiele mniej osób z tym samym kieruje się do rodzeństwa. Tylko jedna osoba wskazała na nauczyciela, jako powiernika swoich problemów.

Analiza danych dotyczących kłopotów w nauce, stosunków z rówieśnikami oraz problemów wychowawczych badanych uczniów wykazała, że kilkoro z nich (trzy do pięciu osób) może pochodzić z rodzin, w których występuje problem alkoholowych. Jednak należy się ostrożnie odnosić wobec poczynionych obserwacji, żeby nie wyrządzić danemu dziecku krzywdy. Takie same problemy w nauce czy zaburzenia zachowania mogą bowiem występować u dzieci pochodzących z normalnych rodzin lub mieć inne podłoże.

Reklamy

Single Post Navigation

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: