Prace magisterskie i licencjackie o narkomanii i uzależnieniach

Chcemy przybliżyć problematykę narkomanii, jako problemu społecznego poprzez prezentację tego problemu w publikacjach takich jak prace magisterskie, prace licencjackie i inne prace dyplomowe

Okoliczności sprzyjające paleniu papierosów ze względu na płeć

Tabela 1 – Okoliczności sprzyjające paleniu papierosów ze względu na płeć

Okoliczności palenia

Płeć

Ogółem

Dziewczęta

Chłopcy

N

%

n

%

N

%

Szczególne   okazje

1

11,1

5

41,7

6

28,6

Regularnie

5

55,6

5

41,7

10

47,6

Inaczej

3

33,3

2

16,6

5

23,8

Ogółem

9

100,0

12

100,0

21

100,0

5 z 9 palących dziewcząt, papierosy pali regularnie. Regularnie pali 5 z 12 palących chłopców. Identyczna liczba chłopców pali tylko przy „szczególnych okazjach”. Przypuszczam, że chodzi tutaj o imprezy, prywatki, spotkania towarzyskie. Jeżeli chodzi o palące dziewczęta, w takich okolicznościach pali tylko jedna z nich.

Na palenie papierosów przez niecałe ¼ palących mają wpływ inne okoliczności. Badani odpowiadali, że papierosy palą wówczas gdy je mają, lub wtedy gdy mają na to ochotę. Dla innych papieros jest dobrym sposobem na złagodzenie zdenerwowania: „palę gdy jestem zdenerwowana”. Trudno powiedzieć co miała na myśli osoba pisząc: „palę  tylko przez wakacje, później rezygnuję ponieważ przeszkadzałoby mi w nauce”. Jedno jest pewne, o ile dla jednych papieros jest dobrym panaceum na poprawę koncentracji, na innych może działać dekoncentrująco. Przypuszczam, że dla tej osoby jest to sposób na dobrą zabawę, sposób na spędzenie wolnej chwili w gronie znajomych, a palenie papierosów nie ma w tym przypadku znamion nałogu.

Podsumowując – najczęściej po pierwszego papierosa sięgają młodzi ludzie w wieku 12 lat.  Większy procent palącej młodzieży ze środowiska miejskiego w tym okresie życia ma już „za sobą” pierwszego wypalonego papierosa. W środowisku wiejskim jest to 12 lub 14 rok życia. Jest to zazwyczaj wynikiem młodzieńczej ciekawości. Nie bez znaczenia ma tutaj moim zdaniem wpływ reklamy wyrobów tytoniowych. Koncerny tytoniowe chcą sprawić, żeby młodzi ludzie uwierzyli, że gdy palą są bardziej atrakcyjni, są akceptowani przez rówieśników, są bardziej odlotowi, bardziej fajni. Tworzą oni ten wizerunek w środkach masowego przekazu. Kampanie reklamowe pokazują palenie papierosów jako symbol rozrywki, dobrej zabawy, wyrafinowania. Nie zgadzam się z opinią Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego, które twierdzi, że nie ma jakichkolwiek dowodów na to, że młodzież zaczyna palić papierosy z powodu reklam.  Dowodem są statystyki, które pokazują, że coraz częściej po papierosy sięgają nastolatki. Większość z nich uzależnia się w krótkim czasie od wypalenia pierwszego papierosa. Rzadko zdarza się aby pierwszy wypalony papieros był zarówno ostatnim w życiu młodego człowieka, przejawem młodzieńczej ciekawości, przekory, chwilowego buntu. Najczęściej kończy się to na regularnym paleniu i dotyczy to w jednakowym stopniu zarówno młodzieży ze środowiska wiejskiego i miejskiego, przy czym częściej dotyczy to dziewcząt niż chłopców. Ewentualnie palenie papierosów ma miejsce przy okazji różnego rodzaju, spotkań koleżeńskich. Zresztą tego typu „szczególne okazje” sprzyjają inicjacji nikotynowej, ponieważ młodzi ludzie –  zwłaszcza ci z silną potrzebą rówieśniczej akceptacji – są bardzo podatni na presję, opinię rówieśników.

Reklamy

Single Post Navigation

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: