Prace magisterskie i licencjackie o narkomanii i uzależnieniach

Chcemy przybliżyć problematykę narkomanii, jako problemu społecznego poprzez prezentację tego problemu w publikacjach takich jak prace magisterskie, prace licencjackie i inne prace dyplomowe

Spożycie alkoholu wśród badanych osób

Niezaprzeczalnym jest fakt, że zjawisko alkoholizmu wśród młodzieży wiejskiej wciąż narasta i w negatywny sposób wpływa na ich życie. Aby przybliżyć rozmiar tego problemu, postawiłam kilka pytań, które są weryfikacją hipotezy mówiącej, że alkoholizm wśród młodzieży wiejskiej jest bardzo poważnym problemem w odniesieniu do ich funkcjonowania rodzinnego, szkolnego i społecznego.

W celu zbadania czy i w jaki sposób środowisko szkolne wpływa na stosunek młodych ludzi do alkoholu zadałam respondentom pytanie badające ich stosunek do szkoły i nauki (pytanie nr 6) oraz pytanie o osiągane w nauce wyniki (pytanie nr 7). Dodatkowo elementy związane z życiem szkoły pojawiały się w niektórych z pozostałych pytań jako jedna z możliwych do wyboru odpowiedzi. Poniższe tabele prezentują wyniki uzyskanych na te pytania odpowiedzi.

Stosunek do obowiązków szkolnych                                            Tabela 3

Czy chodzisz do szkoły?  Liczba odpowiedzi %
Chętnie

7

20%

Z obowiązku

24

68,5%

Niechętnie

4

11,5%

Razem

35

100%

Źródło: badania własne

Jak wynika z tabeli 3, zdecydowana większość uczniów uczęszcza do szkoły z poczucia obowiązku. Tylko nieliczni czynią to chętnie. Pozostała część przyznaje, że z niechęcią wypełnia swoje obowiązki szkolne. Zastanawiającym jest fakt, że tak duży procent badanych traktuje naukę , tylko i wyłącznie jako z góry narzucony obowiązek. Nasuwa się więc pytanie: jakie czynniki tkwiące w środowisku szkolnym, rodzinnym lub rówieśniczym przyczyniają się zaistniałego stanu rzeczy. Wiadomo bowiem, że szkoła powinna być miejscem sprzyjającym pełnemu rozwojowi potencjałów tkwiących w młodzieży.

Wyniki otrzymane w związku z postawieniem pytania nr 7: „Jak się uczysz?” zostały zaprezentowane w tabeli 4.

Wyniki osiągnięte w nauce                                                            Tabela 4

Jak się uczysz? Liczba %
Bardzo dobrze

1

2,8%

Dobrze

2

5,7%

Średnio

24

68,6%

Słabo

8

22,9%

Źle

0

0

Razem

35

100%

Źródło: badania własne

Jaki widać badana młodzież bardzo nisko ocenia wyniki osiągane w nauce. Niewątpliwie ma to związek ze stosunkiem badanych względem obowiązków jakie nakłada na nich szkoła. Tylko nieliczni klasyfikują się na poziomie, który może zadowalać.

Popadanie w alkoholizm niewątpliwie wiąże się z preferowanymi sposobami spędzania czasu wolnego. Dlatego następne pytanie brzmi: Jak spędzasz wolny czas? (pytanie nr 13). Wyniki związane z tym zagadnieniem przedstawia tabela 5.

Formy spędzania wolnego czasu                                                   Tabela 5

Jak spędzasz wolny czas? Liczba %
Spotykam się z kolegami

24

68,57%

Oglądam TV

22

62,9%

Czytam książki, prasę

1

2,8%

Uprawiam sport

20

57,1%

Spacery, rower

6

17,1%

Nic nie robię

3

8,6%

Inne

4

11,4%

Źródło: badania własne

Suma nie stanowi 100% ponieważ każdy mógł na to pytanie udzielić kilku odpowiedzi.

Zdecydowana większość badanych chłopców wolny czas najchętniej spędza w gronie znajomych, kolegów. Zastanawiające jest to, co stanowi główną treść i cel tych spotkań. Okazuje się, że w towarzystwie rówieśników (tabela 11) młodzież najczęściej sięga po alkohol. Równie wysoki wskaźnik zajmuje oglądalność telewizji. Może wynikać to z braku innych możliwości bądź ciekawszych pomysłów na spędzenie wolnego czasu. Pocieszający jest jednak fakt, że duża grupa chłopców poświęca wolny czas na rekreację, uprawianie sportu. Pewną obawę wzbudza brak jakiejkolwiek aktywności i chęci konstruktywnego wykorzystania wolnego czasu wśród 8,6% respondentów. Tylko jedna osoba z badanej grupy chłopców sięga po prasę i książki, co może doprowadzić do zahamowania rozwoju intelektualnego.

W dalszej kolejności zapytałam o cele i dążenia w życiu badanej młodzieży (pytanie nr 14). Wyniki prezentuje tabela 6.

Cele i dążenia badanych osób                                                                Tabela 6

W życiu… Liczba %

Nie mam   żadnych celów…

2

5,7%

Nie wie jeszcze…

22

62,9%

Mam   bardzo sprecyzowane

11

31,4%

Razem

35

100%

Źródło: badania własne

Z tabeli wynika, że 31,4% respondentów ma wyraźnie określone cele i dążenia na przyszłość. Szczególną obawę budzi wysoki wskaźnik osób, które nie mają jasno sprecyzowanych celów. Brak perspektyw może wpłynąć na chęć ucieczki od stawianych przez życie wymagań. Najczęściej jest to ucieczka w świat chwilowej przyjemności, poprzez sięganie po alkohol, co może być nasilone w przypadku chłopców, którzy nie mają żadnych celów w życiu.

Takie przypuszczenie potwierdzają odpowiedzi jakich respondenci udzielili na pytanie nr 15: „Czy piłeś/łaś kiedyś alkohol?”. Na pytanie to uzyskałam następujące odpowiedzi:

Osoby mające kontakt z alkoholem                                             Tabela 7

Czy piłeś/-łaś… Liczba %
Tak

33

94,3%

Nie

2

5,7%

Razem

35

100%

Źródło: badania własne

Badania wykazały, że w 35 osobowej grupie, tylko dwie osoby nie piły alkoholu. Tak więc osoby mające kontakt z alkoholem stanowią 94,3% badanej próby. Jest to dowodem, że alkohol staje się nieodłącznym elementem kultury młodzieżowej, co w dalszej perspektywie prowadzi do uzależnienia oraz deformacji najważniejszych sfer życia.

Reklamy

Single Post Navigation

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: